کلید لمسی یا تاچ

کلید لمسی یا تاچ

کلید لمسی یا تاچ

انواع کلیدهای لمسی یا تاچ

کلید لمسی یا تاچ یک نوع کلید است که فقط باید توسط یک شیء لمس شود تا عمل کند. کلید تاچ در بسیاری از وسایل اطراف ما از جمله کلیدهای برق لمسی، بسیاری از لوازم خانگی و … ، به‌کار رفته است.

یک صفحه لمسی حاوی مجموعه‏‌ای از کلیدهای لمسی روی صفحه نمایش است که کلید لمسی یا تاچ ساده ترین نوع از حسگرهای لمسی می‌باشد.

سه نوع کلید وجود دارد که به آن‌ها کلید لمسی یا تاچ میگویند:

1- کلیدهای لمسی خازنی:

یک کلید لمسی یا تاچ خازنی فقط نیاز به یک الکترود دارد تا عمل کند، که این الکترود را می‌توان در پشت یک پنل غیر رسانا مانند چوب، شیشه یا پلاستیک قرار داد.

این نوع از کلیدهای لمسی با استفاده از ظرفیت خازنی بدن که یک ویژگی بزرگ الکتریکی بدن انسان است کار می‌کنند.

این کلیدها با استفاده از شارژ و دشارژ شدن صفحه فلزی خود تغییرات ظرفیت خازنی را تشخیص می‌دهند. زمانی که یک فرد کلید را لمس می‌کند بدن آن ظرفیت خازنی را افزایش داده و باعث فعال شدن کلید می‌شود.

کلیدهای لمسی خازنی دربخش تجاری به صورت مدارهای مجتمع از سوی تعدادی از تولید کنندگان در دسترس هستند.

 

کلید لمسی مقاومتی:

کلید لمسی یا تاچ مقاومتی به دو الکترود نیاز دارد که به صورت جسمی در تماس فیزیکی با یک چیز هدایت کننده الکتریکی (مانند انگشت) عمل کند.

این نوع از کلیدهای لمسی با کاهش مقاومت بین دوقطعه فلز کار می‌کنند؛ بنابراین در تکنولوژی ساخت نسبت به کلیدهای لمسی خازنی بسیار ساده‌تر هستند.با قرار دادن یک یا دو انگشت روی صفحات کلید عمل کرده و با برداشتن انگشتان کلید خاموش می‌شود.

ساختمان داخلی یک کلید لمسی مقاومتی دو عدد ترانزیستور دارلینگتون است، که پایه ترانزیستور اول به یکی از الکترودها متصل می‌شود. همچنین ترانزیستور می‌تواند اثر میدان الکتریکی کانال N را (در حالت تقویت) مورد استفاده قرار دهد که گیت آن به یکی از الکترودها و الکترود دیگر از طریق مقاومت دربرابر ولتاژ مثبت متصل شود.

 

کلیدهای لمسی پیزو:

کلید لمسی یا تاچ پیزو مبتنی بر خمش مکانیکی سرامیک پیزو است که معمولا به صورت مستقیم در پشت یک سطح ساخته می شود.

این راه حل رابط های لمسی را با هر نوع ماده ای فراهم می کند. یکی دیگر از ویژگی های پیزو این است که می تواند به عنوان محرک نیز عمل کند. راه حل های تجاری فعلی پیزو را به گونه ای طراحی می کند که دستکاری آن با تقریبا 1.5 نانومن حتی برای مواد سفت مانند فولاد ضد زنگ کافی است.

کلیدهای لمسی پیزو به صورت تجاری در دسترس هستند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بازار اتوماسیون (نیازمندیها) در دیجیآتی افتتاح شد. رد کردن